DANE KONTAKTOWE

DANE KONTAKTOWE:

Adres: Nowy Antonin 72, 21-136 Firlej, Tel kom: 782540144, Tel : (81) 857 50 52 Faks: (81) 857 50 52 Powiat: Lubartowski, Województwo: Lubelskie, Numer KRS: 0000235636, E-mail: pspantonin@wp.pl

INFORMACJE:

ZARZĄD: BOŻENA CYBUL - PREZES, RADOSŁAW RĄCZKA - WICEPREZES, EWA WOJTASIEWICZ - SEKRETARZ, SŁAWOMIR KUBICKI - CZŁONEK ZARZĄDU STOWARZYSZENIA, RADOSŁAW GRANAT - CZŁONEK ZARZĄDU STOWARZYSZENIA.



wtorek, 24 marca 2020

INFORMACJA DLA RODZICÓW



INFORMACJA DLA RODZICÓW
 dotycząca  organizacji dzieciom warunków do nauki w domu, sposobów motywowania i wspierania ich do systematycznego uczenia się –w związku        z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r.

      I.            Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu.

1.      Zanim dziecko zasiądzie do nauki, warto zadbać, by nic go nie rozpraszało: wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do pokoju, sprawdzić czy nie dochodzą z innych pomieszczeń np. odgłosy świetnie bawiącego się rodzeństwa. W pobliżu nie powinno być np. komputera czy ulubionej zabawki. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Pamiętaj w pomieszczeniu w którym dziecko się uczy powinna panować cisza.
2.      Zadbaj by dziecko miało swój kącik do nauki, najlepiej z własnym biurkiem                       i krzesłem przystosowanym do wzrostu dziecka.
3.      Ważne jest też by światło padało z lewej strony gdy dziecko jest praworęczne                       a z prawej gdy dziecko jest leworęczne.
4.      Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe.
5.      Na biurku powinien panować porządek, znajdować się na nim powinny tylko rzeczy aktualnie potrzebne do nauki.
6.      W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza.
7.      Nie spodziewaj się, że dziecko będzie uczyć się dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-minutowe przerwy np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj nie może to być nic od czego będzie je trudno oderwać.  Dzieci osiągają dojrzałość szkolną (a co za tym idzie umiejętność koncentracji) w różnym czasie. Niektóre siedmio-, ośmiolatki potrafią godzinami rysować czy budować z klocków, a dla innych to zadanie ponad siły.
8.      Jeśli dziecko uczy się, nie przeszkadzaj mu. Nie pozwól też, by robiło to rodzeństwo.
9.      Na atmosferę do nauki wpływa ilość książek w domu oraz nastawienie rodziców do szkoły i edukacji. Im bardziej rodzice wspierają dziecko w nauce, tym lepsza jest atmosfera do uczenia się.
10.  Bądź gotowy do pomocy, jeśli dziecko cię potrzebuje. Nie naciskaj jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo. Nie jest jednak dobrze, jak dziecko ma poczucie że jest ze swoimi szkolnymi problemami samo.

11.  Gdy dziecko uczy się, dyskretnie sprawdzaj, czy rzeczywiście to robi.
12.  Sprawdzaj czy dziecko odrobiło wszystko co było zadane, sprawdź też czy zadania wykonane są prawidłowo.
13.  Nigdy nie zapominajmy o jeszcze jednym potężnym narzędziu. Pochwała za odrobione lekcje skutecznie dodaje dziecku skrzydeł.

   II.            Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą.
Nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele zwleka z odrabianiem lekcji, odkłada szkolne obowiązki na później, z niezadowoleniem siada do książek. Rodzice często zastanawiają się, w jaki sposób zachęcić dziecko do nauki. Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki, ale jest kilka uniwersalnych sposobów.
1.      To, co pomaga dziecku zmobilizować się do pracy, to dobra organizacja czasu nauki. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Najlepiej, aby uczyło się o stałej porze (najlepiej rano), w miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza.
2.      Ważna jest systematyczność. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Kiedy trzeba przygotować się do sprawdzianu, nauczyć na pamięć wiersza, napisać wypracowanie i rozwiązać kilka zadań z matematyki, wówczas naprawdę można się pogubić i zniechęcić. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny.
W systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają również rodzice. Są dla dziecka przykładem i wsparciem, ale powinni je też systematycznie kontrolować.
3.      Duży wpływ na motywację ma także pozytywna ocena rezultatów pracy. Każdy lubi, gdy jego starania są doceniane. Pamiętajmy więc, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Nie stawiajmy dziecku zbyt wygórowanych wymagań, swoje oczekiwania dostosujmy do jego możliwości. 
4.      W nauce warto stosować różnego rodzaju techniki ułatwiające zapamiętywanie.
·         Notatki z wykorzystaniem różnych kolorów, podkreśleń i zabawnych rysunków,
·          bazowanie na skojarzeniach, robienie wykresów, map myśli. Najtrudniejszy materiał możesz łatwiej przyswoić dzięki kojarzeniu wiadomości z obrazami np. z fizyki – pojęcie “ciepłe powietrze jest lżejsze niż zimne” należy powiązać z balonem, który napompowany takim powietrzem leci w górę.
·         Wszelkiego rodzaju fiszki, czyli słowa klucze i hasła w książkach, na tablicy, ścianie, biurku.
 To wszystko może pomóc dziecku lepiej i bardziej trwale opanować materiał.
5.      Każdy uczeń w jakimś momencie swojej kariery szkolnej zadaje sobie pytanie: ,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?”. Pomóżmy więc dziecku dostrzec korzyści, jakie może odnieść z posiadanej wiedzy, pokażmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją w praktyce np. dziecko w szkole uczyło obliczać się pole prostokąta, więc zapytajmy je czy mogłoby Wam pomóc policzyć ile metrów wykładziny, parkietu muszą Państwo kupić do danego pokoju, gdyż w niedługim czasie mają Państwo zamiar położyć nową wykładzinę. Dzieci stawiające sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z nauki. Tutaj wsparcie rodziców i dawanie przykładu własnym postępowaniem jest niezastąpione. Już samo okazanie zainteresowania może zdziałać bardzo wiele. Zachęcajmy dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii. Rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokażmy mu, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna.
6.      Nie wyręczajmy dziecka w odrabianiu lekcji. To bardzo ważne. Kiedy prosi o pomoc, nie podawajmy mu gotowych rozwiązań, ale jedynie na nie naprowadźmy, udzielmy wskazówek, wyjaśnijmy wątpliwości. Zachęćmy ucznia do samodzielności. Samodzielnie rozwiązane zadanie może dostarczyć dziecku dużej satysfakcji, wzmacnia w nim również poczucie, że jest w stanie poradzić sobie z trudnościami. Jest to szczególnie ważne, ponieważ uczeń posiadający wiarę w swoje siły nie zraża się niepowodzeniami, a stawiane przed nim zadania traktuje nie jak uciążliwe obowiązki, ale jak przyjemne wyzwanie, któremu jest w stanie sprostać.
7.      Podsumowując, jeśli chcesz pomóc dziecku zwiększyć motywację do nauki:
·         podkreślaj znaczenie nauki w życiu człowieka,
·         doceniaj pracę i samodzielność,
·         dostrzegaj osiągnięcia dziecka,
·         pomagaj, ale nie wyręczaj,
·         nie wyśmiewaj niepowodzeń, ale wskaż jak można uczyć się na błędach,
·         nie stawiaj wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości,
·         pokazuj praktyczne zastosowania informacji zdobytych w szkole,
·         wzbudzaj w dziecku zainteresowania wieloma dziedzinami życia,
·         stwórz warunki do poszerzenia wiedzy i doświadczeń dziecka,
·         pomagaj w rozwinięciu umiejętności potrzebnych w nauce (czytanie, zapamiętywanie, notowanie, koncentracja uwagi i inne),
·         wspieraj!
·          
PROSZĘ PAŃSTWA  O CIERPLIWOŚĆ I WYROZUMIAŁOŚĆ -PONIEWAŻ WYMAGA TO RÓWNIEŻ OD PAŃSTWA WIELE TRUDU


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz